Een helmplicht voor scooters. Waarom?

Al járen hikte het kabinet tegen de maatregel om de helmplicht voor scooters in te voeren en sinds 1 januari van dit jaar is het dan een feit. Maar waarom?
Waarom moet er een helmplicht worden ingevoerd voor een voertuig dat niet harder mag, en elektrisch ook niet harder kán, dan 25 km per uur, terwijl berijders van e-bikes vrolijk met hun haar wapperend 30, 35 km per uur of zelfs véél harder de elektrische scooter mogen passeren?

De helmplicht voor scooters is symboolpolitiek. Púre symbool politiek.
Bij de presentaties van de laatste cijfers voor wat betreft verkeersongelukken in de provincie Zuid-Holland is te lezen dat er aan de wegen niets mankeert. Veruit de meeste slachtoffers van éénzijdige ongelukken hebben te maken met appen, dronkenschap of te veel lurken aan lachgas-ballonnetjes, zo laat Gedeputeerde Zevenbergen ons weten.
Omdat zij er een dusdanige bende van maken dat de verantwoordelijke minister er niets meer aan kan doen, wordt er gegrepen naar zoiets als een helmplicht voor scooters.
Dus omdat anderen er zo’n zooitje van maken, dat politici met hun handen in het haar zitten, rijden veel scooterrijders nu voor aap.
Ja toch? Heb je die helmpjes voor die scooters al eens gezien? Je lijkt Willempie wel van Andre van Duin.

Veel van de scooterrijders kiezen er dan ook voor om hun scooter om te laten bouwen naar een exemplaar dat 50 km per uur kan. Hiermee kunnen ze dan op de openbare weg rijden, maar in Den Haag rijd je daar door de drukte in de praktijk gemiddeld ook nooit harder dan 25 km per uur.
De werkelijke reden dat deze scooterrijders op die rijbaan willen rijden, is dat ze dan een fatsoenlijke helm op kunnen doen.
Een integraal helm.
Zeg, servicegerichte columnist, die integraal helm kunnen ze toch ook op doen op een scooter?
Ja dat kan, maar hoe belachelijk is dat dan, als je met een stoere integraal helm op je scooter 25 km per uur rijdt en je wordt met 40 km per uur ingehaald door een 14-jarig gastje op een e-bike??


(Lekker die vrijheid op je e-scooter!)

Een helmplicht voor scooterrijders en dat alleen omdat politiek Den Haag in de kramp schiet over het aantal slachtoffers in het verkeer.
In combinatie met een sterke lobby van helmleveranciers  natuurlijk.
Als je hardrijders op tweewielers wilt beschermen, pak dan ook gelijk door met e-bikes.
De e-bike is een belangrijke oorzaak van verkeersslachtoffers: senioren die hun jeugd idool Joop Zoetemelk willen imiteren én verwende jeugd die van hun ouders een e-bike krijgen. Al dan niet om bij te beunen als flitsbezorger.

Jongeren op e-bikes. Fatbikes die 50 km per uur rijden. Ouders waar zijn we mee bezig?
Generaties, u en ik, zijn toch opgegroeid met kilometers tegen de wind in fietsen? We kweekten er spiermassa mee en nu kweken we elastieken benen!
Verwénde wátjes worden het,  die levensgevaarlijk hard fietsen.

Wat mij betreft voeren we daarom zo snel als mogelijk de helmplicht in voor bestuurders van e-bikes én Fatbikes.
Misschien niet zo zeer om de rijders te behoeden voor letsel bij het vallen, maar vooral ook omdat je met zo’n helm compleet voor joker rijdt.
Moet je eens kijken hoe snel ze weer op een normale stadsfiets rijden.

<< Columns