Het repareren van een lek dak…
8,5 Miljard Euro is wat de overheid in het onderwijs gaat stoppen om achterstanden weg te werken. Er zijn dagen dat ik het niet in mijn portemonnee heb zitten.
De vraag die bij vrijwel iedere schoolleider de afgelopen week door het hoofd speelde was: ‘hoe dan??’.
Eén van de vele gezegden van Cruijff werd er bij gehaald en dat is dat je met een zak geld alléén, niet kunt scoren.
Je hebt de afgelopen 8 jaar écht in een grot geleefd, als de berichten over het lerarentekort je niet waren opgevallen.
Er staan al jaren vacatures open voor ruim 10.000 voltijdsbanen in het onderwijs.
Voor het terugdringen van dít lerarentekort, was al ruim 1,1 miljard Euro geïnvesteerd.
Die 1,1 miljard Euro hebben bij lange na nog niet het gewenste resultaat opgeleverd voor het primair onderwijs en zelfs nauwelijks iets voor het voortgezet onderwijs.
Schoolleiders hebben nu 14 weken tot de zomervakantie de tijd om als de wiedeweerga per school een deltaplan te maken, om eventuele leerachterstanden op hun school weg te werken.
Het laatste plan van die omvang koste ook ongeveer 8,5 miljard en dat was het Deltaplan voor de waterkering voor geheel Nederland.
Daar werd overigens ruim 30 jaar voor uitgetrokken.
In 14 weken een deltaplan voor het onderwijs uit de grond te stampen, terwijl protocollen om les te geven in coronatijd zo’n beetje dagkoersen zijn geworden. En ondertussen staat de telefoon roodgloeiend van in de haast uit de grond gestampte huiswerkbureaus, die een pot van 8,5 miljard Euro ruiken…
(Archieffoto vóór Covid-19…)
Los van het personeelstekort, hebben we ook nog het ruimtegebrek in scholen. Ook zo’n dossier dat al járen een gruwel is van menig facilitair manager.
De klassen worden steeds overvoller, terwijl de politiek roept dat de klassen kleiner moeten worden. Top hoor en graag, maar dan heb je óók meer lokalen nodig. Dit geldt net zo goed bij de roep om meer techniekles, meer gymles, meer zwemles, meer verkeersles, meer ontbijtjes op scholen, meer lezen, meer zus en meer zo.
Zo ook met structureel betere ventilatie. In menig klaslokaal kun je al jaren tegen de muffe lucht aanleunen.
Alleen een wereldwijde pandemie kreeg het bij politici voor elkaar, dat er nu veel meer geïnvesteerd gaat worden in het binnenklimaat van oude scholen. Jarenlang werd hiervoor tevergeefs aan de bel getrokken en nu staan scholen achter aan in de rij, want het is bij installateurs rete-druk en daarom betalen de scholen nu de hoofdprijs.
Een lek dak moet je repareren bij droog weer en niet in het regenseizoen.
Straks gaan hopelijk de scholen weer open, maar wel met leerlingen op 1,5 meter afstand van elkaar. In een normaal lokaal kun je dan 13 leerlingen kwijt, terwijl de gemiddelde groepsgrootte rond de 26 leerlingen zit.
De helft moet dus maar alvast pauze gaan vieren in de snackbar op de hoek, of zoiets. En dié is natuurlijk nog steeds dicht!
Ik vraag mij af of we niet groter moeten denken.
Blaas School TV nieuw leven in. Geef die 8,5 miljard Euro aan John de Mol en we werken die leerachterstanden in no-time weg.
Ik zie het helemaal voor me: Natuurkundelessen door Diederik Jekel, Biologielessen door Freek Vonk, Muzieklessen door Cesar Zuiderwijk en Gym-lessen door Arie Boomsma en ons’ Epke.
Van het vak wiskunde maken we een spelshow. Gamificatie van het onderwijs, daar hadden ze állang mee moeten beginnen.
Van Nederlands maken we samen met kooklessen een combivak; heel Holland bakt. Hoé Nederlands wil je het hebben.
Duits geven we als tijdvak tijdens het Oktoberfest, net zoals Frans, Spaans, Grieks en Italiaans dat we facultatief aanbieden in de zomer. En Latijn tijdens de Kerstmis.
Het kan ook multicultureel: Scheikundelessen door de Russische-, en computerlessen door Noord-Koreaanse geheime diensten.
We bieden alles aan via TV, YouTube, Facebook, SnapChat, Cloudchat en Instagram. Tussendoor zijn er reclames dus we verdienen al die investeringen in het onderwijs in no-time weer terug.
En wat te doen met de schoolgebouwen? Die gebruiken we alleen nog maar in toets- en examenperiodes en tussendoor als studiehuis, voor bijlessen of gewoon om te chillen.
Zo’n plan moet voor de zomervakantie geschreven worden en dát zie ik niet zomaar gebeuren.
Kerken bieden nu aan om de deuren te openen voor scholen. Een nobel idee, ware het niet dat er aanhangers van andere religies én atheïsten zijn, die met de beste wil van de wereld niet de drempel van een Christelijke kerk over te krijgen zijn.
Staat wéér de helft buiten.
Het theater van Soldaat van Oranje zet voor lessen ook de hangaardeuren open. Hoe gaaf is dat niet?! Heb je geschiedenisles en daarna draait de hele tribune door naar je les Duits.
Het moet niet gekker worden; straks kun je lessen volgen in het Strijkijzer, waarbij docenten in een paternosterlift over 42 etages simultaan les geven.
Theaters die hun zalen aanbieden. En hoe mooi is dat?!
Hiermee helpen we ook de cultuursector.
Maar we hebben te weinig theaters in Den Haag om alle scholen in tegemoet te komen.
Je kunt natuurlijk aan de gemeente Den Haag vragen of ze er een theater bij willen bouwen, maar die zijn in staat om voor 1 theater die hele 8,5 miljard Euro erdoorheen te jassen en zelfs dát budget nog te overschrijden.
Maar goed, we hebben nog 14 weken om een goed plan in te leveren bij het ministerie.
John de Mol en ik, Michel Rogier, wij denken graag mee!